Чим пояснюється активна участь у поширенні української національної ідеї греко-католицьких священників?
Ответы на вопрос
Ответ:
Національну інтелігенцію на західноукраїнських землях представляло греко-католицьке духовенство, яке стало носієм української національної ідеї.
1.1808 р. Греко-католицьке духовенство домоглося відновлення Галицької митрополії (вона існувала протягом XIV ст. у Галицько-Волинській державі).
У складі митрополії було три єпископства:
Львівське, Перемишльське, Холмське.
2. Місто Перемишль стало центром першої хвилі національного відродження:
• 1816 р. Єпископ греко-католицької церкви у Перемишлі Михайло Левицький та його помічник у шкільних справах Іван Могильницький організували Товариство галицьких греко-католицьких священиків, яке мало на меті поширення релігійної літератури українською мовою.
• 20 — 30-ті роки XIX ст. У Перемишлі створено новий культурно-освітній гурток, на чолі з єпископом Іваном Снігурським, довкола якого згуртувалося невелике коло представників національно свідомої інтелігенції:
Іван Могильницький,
Йосип Левицький,
Йосип Лозинський,
Антін Добрянський,
Іван Лаврівський.
Учасники гуртка збирали і пропагували:
— історичні матеріали;
— життя і мову народу;
— усну народну творчість;
— необхідність української мови в системі початкової освіти;
— необхідність розширення мережі початкових шкіл.
3. З’явилися перші граматики української мови:
Івана Могильницького (1822 р.),
Михайла Лучкая із Закарпаття (1830 p.),
Йосипа Лозинського (1833р.),
Йосипа Левицького (1834 p.).
4. Видано перші збірки народної творчості:
— “Пісні польські і руські люду галицького” (1833 р.) Вацлава Залеського;
— “Руське весілля” (1835 р.) Йосипа Лозинського.
5. Священики Іван Кутка та Василь Довгович із Закарпаття опублікували українською мовою головний збірник християнської моралі “Катехізис”.
6. Священик Олександр Духневич із Закарпаття був дуже популярним своїми патріотичними віршами, сам написав і видав українською мовою буквар, підручники граматики, географії, посібник із педагогіки для вчителів.
7. Видавали і пропагували твори авторів з Наддніпрянської України.
Висновки
1. Діяльність членів гуртків пробудила інтерес передових діячів до національної спадщини і мови не лише в Галичині, а й в інших західноукраїнських землях.
2. Де був початок справжнього українського національного відродження під впливом ідей романтизму і слов’янського відродження.
Ответ:
Греко-католицькі священники активно долучилися до поширення української національної ідеї через їхню роль у збереженні української мови та культури, підтримку освіти, а також через їхній вплив на політичну боротьбу за незалежність України.
Объяснение:
Активна участь греко-католицьких священників у поширенні української національної ідеї може бути пояснена декількома факторами:
1. **Історичний контекст**: Греко-католицька церква відіграла важливу роль у формуванні української національної ідентичності, особливо в Галичині¹. Це було пов'язано з тим, що греко-католицька церква була однією з небагатьох установ, які зберегли українську мову та культуру під час польського та австрійського панування¹.
2. **Релігійна орієнтація**: Греко-католицька церква, яка є частиною всесвітньої католицької церкви, але зберігає візантійську літургійну традицію, стала для вірних східного обряду в Галичині тією самою «руською вірою», таким самим ідентифікаційним чинником¹.
3. **Культурна роль**: Греко-католицька церква відіграла важливу роль у розвитку української освіти та культури. Вона підтримувала українську мову в літургії та освіті, що сприяло збереженню та розвитку української культури¹.
4. **Політична роль**: Греко-католицька церква відіграла важливу роль у боротьбі за українську незалежність. Вона була важливим центром опору проти польського та радянського панування².
Ці фактори пояснюють, чому греко-католицькі священники були активними учасниками поширення української національної ідеї.